Hoe vind ik in het aanbod van mijn linkpartner de beste links voor mijn websites?

Gemaakt door Michael Lups, Gewijzigd op Sun, 11 Feb 2024 om 01:18 PM op Michael Lups

Wanneer je met iemand gaat ruilen, wil je zeker weten dat de links die je krijgt ook waarde hebben en relevant zijn voor jouw websites. Waarde wordt gemeten in SEO-metrics als DA, DR, TF, traffic, SS etc. Relevantie bepaal je door de site te bekijken en zelf te beoordelen op kwaliteit, onderwerp, insteek en toegevoegde waarde. Dit proces doe je als volgt:

  • Per mail ontvang je een lijst (Excel/Spreadsheets) met alle sites die de linkpartner heeft. Soms staan daar al SEO-metrics bij;
  • Vervolgens haal je die door (meerdere) SEO-tools om de SEO-scores te checken;
  • Dit breng je vervolgens terug naar Excel waarin je met bepaalde formules/filters een aantal sites overhoudt;
  • Vervolgens bekijk je de kandidaten in de browser om te kijken of het relevant is voor een backlink voor één van de websites waar je linkbuilding voor doet.

Nu heeft niet iedereen de beschikking over (Betaalde) SEO-tools waarmee je snel en volledig een hele lijst kunt checken op SEO-metrics. Bekijk hier ons lijstje gratis tools voor SEO-metrics. De volgende tips helpen je in de dagelijkse praktijk van links ruilen:

  1. Kies je doel en zoek daar passende backlinks voor. Wil je de DR verhogen? Check de DR van de lijst. Wil je vooral relevante links? Bekijk de sites.
  2. Open de lijst in Google Drive. Veel linkruilers hebben hun lijst al op Google Drive staan, voor andere kun je die zelf uploaden. Google checkt alle links. Krijg je een kritische melding? Dan zit er één site of meerdere tussen die Google als onveilig bestempelt en waar je beter geen backlink van kunt krijgen.
  3. Bekijk een aantal sites kritisch. Doe een steekproef. Check of de eventueel gegeven SEO-metrics ook kloppen of dat ze gedateerd of onjuist zijn. Kijk of er geen technische problemen zijn, met https bijvoorbeeld. Kijk hoe de homepage wordt gepresenteerd. Zie je Hello World? Vermijden, deze site wordt nog ontwikkeld. Is je steekproef acceptabel? Grote kans dat alle sites hetzelfde niveau hebben.
  4. Ga voor verkeer en relevantie. Google doet niets met DR, DA of TF. Ook niet meer met de eigen PageRank. Kijk via Ahrefs Traffic Checker of een site met zoekwoorden scoort in Google en of dat in verkeer resulteert. Een site zonder enig verkeer is bijna altijd opgezet voor alleen SEO. Verkeer? Kijk dan of de site ook relevant is voor jouw eigen site.
  5. Is er een verdienmodel? Een site met een verdienmodel wordt door Google gezien als een ‘echte site’ die werkt. Deze biedt namelijk echte toegevoegde waarde voor gebruikers. Dit is een zogeheten ‘money-site’, zoals een affiliate site, publishing site (mét verkeer) of een webshop. Een voorbeeld is Onbeperkt4G.com, een affiliate site voor telecomabonnement met reviews.

Wil je er wel staan? Sommige sites tonen honderden partnerlinks op één pagina. Jouw link komt onderaan. En hebben bovendien meerdere partnerpagina’s. Soms wordt er alles geplaatst, van adult, Bitcoins tot casino.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren